Катализаторът в работата на автомобила играе важна роля.
За какво служи катализатора в ауспуха?
Катализаторът има само една функция, неутрализира и намалява емисиите на вредни вещества, съдържащи се в отработените газове в околната среда.
Какво представлява катализаторът на ауспуха?
Катализаторът е част от изпускателната система на автомобила, състоящ се от метален блок и малки тръби, свързващи го с тръбите на ауспуха. Катализаторът се монтира непосредствено след колекторната тръба, често се монтира на фланеца на самата колекторна тръба.
В блока на катализатора има клетъчна структура, приличаща на пчелна пита. Тези „пчелни пити“ са покрити със специална сплав, която при нагряване започва процеса на промяна на състава на отработените газове. Работната температура на катализатора варира от 300 до 800 градуса по Целзий, а при твърде висока температура клетъчната структура се спича и изгаря, а катализатора става неизползваем. За това е най-добре да се избягва прегряването.
Защо ви е необходим катализатор в ауспуха?
Той изпълнява три функции:
- окислява въглеродния оксид до относително безвреден въглероден диоксид;
- разделя остатъчните въглеводороди на въглероден диоксид и вода;
- освобождава азот от вредните азотни оксиди, като по този начин ги прави по-малко вредни.
Както се вижда, катализаторът в ауспуха носи само ползи. В повечето европейски страни наличието на катализатор е задължително.
Странични ефекти от наличието на катализатор в ауспуха
Ако в ауспуха е монтиран катализатор, това води до страничен ефект, а именно – загуба на мощност на двигателя. Факт е, че потокът от отработени газове, попадайки в клетъчната структура на катализатора, губи скорост, а това води до появата на съпротивление и образуване на обратно налягане. Въздействието на противоналягането влошава отделянето на изгорелите газове от горивните камери, а това отнема повече работа на двигателя. В резултат на това имаме известна загуба на мощност, приблизително около 1,5-2,0% (само на катализатора).
За да се компенсира този страничен ефект, може да поставите високоефективен катализатор, макар, и на по-висока цена.
Как да удължим живота на катализатора?
Катализаторът на изпускателната система на автомобила е доста издръжлива част. Той може да ви служи много дълго време, ако не нарушавате режима му на работа.
За да може вашият катализатор да издържи по-дълго време, трябва да се придържате към следните правила:
- Сензорът за кислород трябва да работи (сензор, който определя количеството кислород в отработените газове и помага за правилното образуване на горивната смес);
- Двигателното масло не трябва да влиза в изпускателната система, това е една от основните причини за бързия отказ на катализатора, тъй като не е предназначен за този режим на работа;
- Винаги използвайте октановото число на горивото за вашия автомобил, което съответства на правилната работа на двигателя и паспортните данни;
- Трябва да има правилна настройка на системата за запалване, съответстваща на двигателя и горивната система.
Повечето от изброените точки, ако не са изпълнени, ще се отразят негативно на цялостната работа на автомобила, не само на дълготрайността на катализатора. Затова е важно да се придържате към тях.
Ако вашият катализатор е повреден, тогава трябва да го смените. Ако претеглим всички плюсове и минуси при наличието на катализатор в изпускателната система, тогава приоритетът е околната среда, а не малката загуба на мощност на двигателя на вашия автомобил.За да смените повредения си катализатор на достъпна цена, може да се доверите на автосервизните услуги на Еко Трафик. Автомонтьорите компетентно ще монтират нов и ще предоставят гаранция за това. Освен подмяна сервизът предлага и почистване на катализатори и DPF филтри.